پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
دانستنی های بامزه
نوشته شده در دو شنبه 30 / 9
بازدید : 675
نویسنده : ali

ـ جویدن آدامس هنگام خرد کردن پیاز مانع از اشک ریزی شما می شود.

ـ اثر لب و زبان هر کس همانند اثر انگشت آن منحصر به فرد است.

ـ رشد کودک در بهار بیشتر است.
 
ـ ۸ دقیقه و ۱۷ ثانیه طول می کشد تا نور خورشید به زمین برسد.

ـ ظروف پلاستیکی تقریباً ۵۰۰۰۰سال در برابر تجزیه مقاومند.

ـ تنها قسمتی از بدن که خون ندارد قرنیه چشم است.

ـ شترمرغ در ۳ دقیقه ۹۵ لیتر آب می خورد.

ـ حس بویایی مورچه با حس بویایی سگ برابری می کند.

ـ کرم های ابریشم در ۵۶ روز ۸۶ برابر خود غذا می خورند.

ـ زمان بارداری فیل به دو سال می رسد.

ـ در یک سانتی متری پوست شما ۱۲ متر عصب و ۴ متر رگ و مویرگ است.

ـ شدیدترین نعره ها متعلق به وال ها است که برابر با صدای موتور جت است.

ـ وقتی یک نوزاد در حال گریه است با صدای ش....ش.... شما آرام می شود به این دلیل که صدای آبی که اطراف نوزاد در شکم مادر است را برایش تداعی می کند، در ضمن این یکی ازدلایلی است که چرا صدای ساحل دریا به انسان آرامش می دهد.

ـ دلفین ها همانند گرگ ها هنگان خواب چشم هایشان را باز می گذارند.

ـ با نگاه کردن به گوش حیوانات می توانیم به تخم گذار بودن یا بچه زا بودن آنها پی ببریم. بدین صورت که تخم گذاران گوششان ناپیدا و بچه زایان گوششان نمایان است، تنها یک اسثتنا وجود دارد آن هم نوعی افعی است که بچه زاست اما گوشش دقیق پیدا نیست.

ـ بیشتر سردردهای معمولی از کم نوشیدن آب است.

ـ انسان امروزی به طور متوسط ۶ سال از عمر خود را تلویزیون نگاه می کند و ۶ سال را صرف غذا خوردن می کند و یک سوم را می خوابد.

ـ موش دو پای آفریقایی از میدان دید ۳۶۰ درجه برخوردار است.

ـ مغز انسان تنها ۲ درصد از وزن انسان را تشکیل می دهد ولی ۲۵ درصد اکسیژن دریافتی بدن را به تنهایی مصرف می کند.

- سرعت عطسه یك انسان برابر است با 160 كیلومتر در ساعت

- آب دریا بهترین ماسك صورت است !

- چشم انسان معادل یك دوربین 135 مگا پیكسل عمل می كند !

- 90% سم مار از پروتئین تشكیل شده است !

- مغز در هنگام خواب فعالتر از وقتی است كه تلویزیون می بینید !

- جوانان هندی شادترین و ژاپنی ها افسرده ترین های جهان هستند !

- قوه چشایی پروانه در پاهای آن تعبیه شده است !


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,



دانستنیهای جالب
نوشته شده در دو شنبه 30 / 9
بازدید : 506
نویسنده : ali

 آیا می‌دانستید که در تایوان بشقاب‌های گندمی درست می‌شود وافراد بعد از خوردن غذا بشقاب‌هایشان را هم می‌خورند.

 آیا می‌دانستید که گوش و بینی درتمام طول عمر انسان در حال رشد می‌باشند و بزرگتر می‌شوند.

 آیا می‌دانستید که آب دریا بهترین ماسک زیبایی پوست می‌باشد.

 آیا می‌دانستید که اولین مردمانی که نخ را کشف کردند وموفق به ریسیدن آن شدند ایرانیان بودند.

 آیا می‌دانستید که بزرگترین دریای دنیا دریای مدیترانه است و عمیق‌ترین نقطه آن به ۴۳۳۰متر می‌رسد.

 آیا می‌دانستید که فقط پشه ماده نیش می‌زند و از پروتین خون مکیده شده جهت تخم گذاری استفاده می‌کند.

 آیا می‌دانستید که هر چشم مگس دارای ۱۰ هزار عدسی است.

 آیا می‌دانستید مقاومت موش صحرایی در برابر بی‌آبی بیشتر از شتر است.

 آیا می‌دانستید جمعیت میمون‌های هند بالغ بر ۵۰ میلیون است.

 آیا می‌دانستید یک نوع وزغ وجود دارد که در بدن خود سم کافی برای کشتن ۲۲۰۰ انسان در اختیار دارد.

 آیا می‌دانستید ۳۵۰ هزار نوع کفشدوزک در جهان وجود دارد.

 آیا می‌دانستید نوشابه‌های زرد رنگ، زیانبارتر از نوشابه‌های سیاه رنگ هستند.

 آیا می‌دانستید شش چپ، اندکی از شش راست کوچکتر است تا فضای کافی برای قرارگیری قلب فراهم آید.

 آیا می‌دانستید تعداد سلولهای گیرنده بویایی در سگهای معمولی، یک میلیارد و در سگهای شکاری،۴ میلیارد عدد است

 آیا می‌دانستید رشد کودک در بهار بیشتر است.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,



دانستنی هایی درمورد میوه‌های قرآنی
نوشته شده در یک شنبه 22 / 9
بازدید : 377
نویسنده : ali

میوه های انار، زیتون،‌ خرما،‌ انجیر و انگوردر قرآن کریم از آنها یاد شده است . این میوه هاعلاوه بر جنبه خوراکی از دیدگاه دارویی و اثرات درمانی نیز قابل توجه هستند و همواره در طب سنتی و نوین برای درمان بسیاری از بیماری ها توصیه شده اند.
در قرآن کریم به میوه انجیر و زیتون قسم یاد شده است و در آیات متعددی از میوه های انار، انگور و خرما نام برده شده است. قرآن کتاب آسمانی و از معجزات پیامبر اکرم (ص) است که تمامی مطالب علمی آن از سوی محققان با انجام تحقیقات و پژوهش های متعدد به اثبات رسیده است.
در مورد ارزش غذایی انجیر باید گفت که قند زیادی دارد به گونه ای که 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد
انجیر
انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم یاد شده است. امام رضا (ع) فرموده است که درخت انجیر شبیه ترین درخت به درختان بهشتی است.
این میوه در طب سنتی نیز برای درمان بیماری هایی از سوی پزشکان استفاده می شده است . سقراط پدر علم طب همیشه انجیر را برای بیماران به خصوص بیمارانی که تشنگی و تب داشتند، تجویز می کرد.می گویند افلاطون به قدری انجیر را دوست می داشت که بعضی آن را دوست فیلسوفان نا میده اند . سقراط انجیر را جذب کننده مواد نافع و دفع کننده مواد مضر می دانست .
در مورد ارزش غذایی انجیر باید گفت که قند زیادی دارد به گونه ای که 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های A ، B، C است.
انجیر منبع غنی از یک نوع فیبر غذایی است که نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. از این میوه همچنین می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کاهش وزن و دیابتی استفاده کرد.مصرف انجیر برای رفع برخی از زگیل ها نیز موثر است.
در حدیثی از حضرت رضا (ع) آمده است : انجیر بوی بد دهان را از بین می برد ، لثه ها واستخوانها را محکم می کند ، مو را می رویاند ، درد را بر طرف می سازد و با وجود آن نیاز به دارو نیست . و نیز فرمود : انجیر شبیه ترین اشیا به میوه بهشتی است .
انار
در قرآن مجید نام میوه انار سه بار در آیات 99 و 141 از سوره انعام و آیه 68 از سوره الرحمن آمده است.میوه انار همواره از زمان های گذشته برای درمان بسیاری از بیماری ها مورد توجه پزشکان بوده است.
بوعلی سینا پزشک بزرگ ایرانی در کتاب قانون خود در مورد انار آورده است که اناراز میوه هایی است که تمام قسمت های آن خواص دارویی دارد،گل انار خون ریزی را بند می آورد و لثه ها را تقویت می کند. پودر انار زخم های کهنه و مزمن را معالجه می کند و پوست درخت انار برای معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم مفید است.
امروزه تحقیقات زیادی درباره خواص انار و ترکیبات موجود در آن انجام شده که موید اثرات مفید این میوه در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها ست و ازسوی دیگر به علت وجود ترکیبات دارویی حتی از پوست آن در صنایع داروسازی استفاده می شود.
مصرف این میوه بدن را در مقابل بسیاری از عوامل بیماری زا مقاوم می کند کاهش فشار خون کمک می کند و برای بیماران قلبی بسیار مفید است،‌ توصیه می شود انار به دلیل ترکیبات روغنی که دارد با هسته جویده شود.
گل، برگ، پوست درخت و دانه های این میوه سرشار از خاصیت است؛ پوست خشک و پودر شده آن، از ورم، التهاب، اسهال وخون ریزی پیشگیری می کند.امام علی (ع) فرموده است به کودکانتان انار بخورانید زیرا قدرت تکلم آنها را سرعت می بخشد. آن حضرت همچنین در حدیث دیگری فرموده است که انار را با پیه آن پوست زرد و ضخیمی که روی دانه های انار قرار دارد، بخورید.
از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است که، انار شیرین بخورید چراکه دانه ای از آن نیست که به معده برود و درد و ناراحتی را از بین نبرد.
زیتون
زیتون دارای طبیعت گرم و خشک و سرشار از ویتامین A و D، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم، کلسیم، کلر، آهن، مس و منگنز است.
یکی از مفیدترین روغن های گیاهی، روغن زیتون است. این روغن ملین و برای کبد مفید است و صفرا و شن ریزه های کلیه را دفع می کند. روغن زیتون حرارت بدن را زیاد و لثه ها را تقویت و خون را صاف می کند.
روغن زیتون خاصیت ضدسم دارد و جدار روده ها و معده را از سموم و آلودگی ها پاک می کند. برای جلوگیری از ریزش موی سر شستن موها با روغن زیتون به صورت 10 روز متوالی با آب ولرم و صابون توصیه شده است.
در حدیثی از امیر مومنان چنین آمده است : خانه ای که در آن از سرکه و روغن زیتون به عنوان نان خورش استفاده ی کنند هر گز از طعام خالی نمی شود و این غذای پیامبران است .
در حدیث دیگری از از حضرت رضا (ع) آمده است : روغن زیتون غذای خوبی است ، دهان را خوش بو و بلغم را بر طرف می سازد ، رنگ صورت را صفا و طراوت می بخشد ، اعصاب را تقویت کرده ، بیماری و درد و ضعف را از میان می برد و آتش خشم را فرو می نشاند . در حدیثی از پیامبر بزرگ چنین آمده است : روغن زیتون را بخورید و بدن را با آن چرب کنید که از درخت مبارکی است .
 خرما
این میوه یکی از بهترین منابع انرژی و دارای ترکیبات منیزیوم و پتاسیم است و مصرف آن به همراه مقداری شیر برای افرادی که مدتی گرسنه بوده اند همچون در ایام ماه مبارک رمضان توصیه می شود.
مصرف خرما به صورتی ترکیبی با بادام، کنجد و دارچین از آنجایی که طعم بسیار لذیذی دارد ، می تواند به عنوان یک منبع سرشار از انرژی برای کودکان در حال رشد مصرف شود.این میوه بهترین دسر برای ایام سرد سال به شمار می رود.
خرمایی که شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است.این میوه سرشار از فیبر طبیعی است و روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود. به علاوه خرما سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است.
خرما به دلیل دارابودن قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین‌های ضروری، بخشی از رژیم غذایی سالم وثابت شده است خرمایی که شب در آب خیس و صبح مصرف شود، برای قلب‌های ضعیف مفید است.
در روایتی از علی (ع) آمده است : خرما بخورید که شفای بیما ری هاست .
انگور
انگور یکی از مهمترین میوه‌های نام برده شده در قرآن است. خداوند آن را میوه اهل بهشت دانسته و بی تردید برای جلب توجه مومنان به اهمیت این میوه نام آن را در 11 سوره در آیه 266 سوره بقره، 4 سوره رعد، 11 سوره نمل،‌ 67 سوره نحل، 19 سوره مومنون، 91 سوره اسراء ، 32 سوره کهف، 34 سوره یس، 31 و 32 سوره نبá‌ 28 سوره عبس و 99 سوره انعام ذکر کرده است.
این میوه ارزشمند برای بیماری‌هایی مانند برنشیت مزمن، بیماری‌های قلبی، التهاب کلیه و نقرس مفید است. قند انگور به طور مستقیم و آسان وارد خون و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود در حالی که سایر قندها اول باید به قند خون تبدیل و سپس وارد خون شوند.
انگور تنها میوه‌ای است که وقتی خشک می‌شود ارزش غذایی آن بالا می‌رود. انگور تنها میوه ای است که از نظر ترکیبات می توان آن را با شیر مادر مقایسه کرد.
انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند، این میوه برای سلامتی قلب، ریه و کلیه مفید است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی برای مبتلایان به اوره خون مناسب و سازگار است.در روایتی از پیامبر آمده است :بهترین طعام شما نان و بهتر ین میوه شما انگور است .
با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد خواص این میوه ها و با استناد به آیات قرآنی و احادیث ائمه اطهار (ع) که همگی بر استفاده از آنها تاکید دارند، باید گفت که مصرف صحیح و به میزان متعادل این میوه ها می تواند افراد را در مقابل ابتلا به بسیاری از بیماری ها مصون بدارد.
گاهی پیشگیری از ابتلا به بیماری ها با استفاده صحیح از مواد غذایی سالم و طبیعی و دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب روزانه علاوه بر دور داشتن افراد از دردهای روحی و روانی از بسیاری از درمان های شیمیایی در زمان بروز بیماری می تواند کم هزینه تر باشد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,



خواص ماست
نوشته شده در دو شنبه 26 / 5
بازدید : 293
نویسنده : ali

ماست يک فرآورده لبني تخميري است و در هرم غذايي در گروه شير و لبنيات جاي دارد. اما ماست بجز کلسيم شامل چه ويتامين هاي مي باشد؟

ماست نيز مانند بقيه هم گروه‌هاي خود منبع بسيار خوب کلسيم، فسفر، ويتامين‌هاي گروه B مانند ريبو فلاوين، اسيد پانتوتنيک و روي است.جالب است بدانيد که يک ليوان آن حدود 450 ميلي‌گرم کلسيم و1/5 ميلي ‌گرم روي دارد. 

نسبت بين کلسيم و فسفر در ماست بسيار حايز اهميت است، زيرا براي داشتن استخوان‌هايي سالم تنها مقدار کلسيم دريافتي مهم نيست، بلکه مقدار فسفر نيز اهميت دارد. در واقع نسبت کلسيم به فسفر دريافتي از غذاها،در رسوب کلسيم دراستخوان ها موثر است.

مناسب ترين نسبت ميان اين دو ريز مغذي مشابه ترکيب شير مادر يااستخوان ‌هاي بدن است،يعني به ازاي هر 1000 ميلي گرم کلسيم دريافتي، 440 ميلي گرم فسفر بايد دريافت شود.چنين نسبتي تنها در لبنيات وجود دارد.

کلسيم موجود در ماست، در حفظ سلامت سلول ‌هاي روده‌اي نيز مفيد است. مخصوصاً زنان به دليل بارداري و شيردهي در دوران جواني و نيز قطع توليد استروژن در دوران يائسگي، بيشتر در معرض پوکي استخوان بوده و بايد دقت کنند که روزانه 3 واحد لبنيات بخورند.

اهميت توليد کننده‌هاي اسيدلاکتيک

ماست يک ماده غذايي پروبيوتيک است، يعني حاوي ميکروب‌ هاي زنده مفيدي است که ماست وارد لوله گوارش مي ‌شوند و با جايگزيني در روده‌ها،اين اندام را از وجود باکتري‌ هاي بيماري ‌زا محافظت مي ‌کنند و به عمل تخمير ادامه مي ‌دهند و با توليد اسيد‌هاي چرب کوتاه زنجيره، به سلامت سلول‌ هاي روده کمک مي ‌کنند.

جالب است بدانيد، مواد غذايي پروبيوتيک به افزايش سطح ايمني بدن نيز کمک مي‌ کنند. مشاهده شده است، کودکاني که مادران ‌شان در ماه‌ هاي آخر بارداري، از مواد غذايي پروبيوتيک استفاده مي ‌کرده اند،کمتر به آلرژي هاي غذايي،اسهال و اگزما مبتلا مي‌ شوند.

ماست به هضم و جذب غذا نيز کمک مي ‌کند،زيرا اسيد لاکتيک موجود در آن به جذب بهتر کلسيم کمک مي ‌کند و محيط مناسب بيولوژيکي را براي بهبود جذب کلسيم و ويتامين ‌ها فراهم مي ‌آورد.باکتري ‌هاي زنده ي مفيد در ماست، به توليد آنزيم لاکتاز نيز مي ‌پردازند، آنزيمي که براي هضم قند شير ضروري است و بسياري از افراد به دليل کمبود ترشح اين آنزيم در روده، دچار عدم تحمل نسبت به شيرمي شوند و با مصرف شير دچار عوارضي مانند اسهال،نفخ و دل پيچه مي گردند.مصرف مرتب ماست، از طريق توليد آنزيم توسط باکتري ‌ها به کاهش اين علايم در فرد کمک مي ‌کند،ضمن اين که در ماست،لاکتوز به اسيد لاکتيک تبديل شده است و اين افراد بدون نگراني مي‌ توانند از آن استفاده کنند.

پيشگيري از سرطان

ماست در کاهش احتمال بروز سرطان روده نيز موثر است. به اين ترتيب که لاکتوباکترياسه‌هاي موجود در آن،رشد باکتري‌ هاي مفيد در روده را تحريک کرده و باکتري‌ هاي بيماري ‌زا را که مي‌ توانند به سلول‌ هاي روده آسيب برسانند، کاهش مي ‌دهند. از سوي ديگر اين باکتري ‌ها با متصل شدن به اسيد‌هاي صفراوي، احتمال وارد شدن آسيب به سلول ‌هاي روده را کم مي ‌کنند و از تبديل نيترات و نيتريت موجود در غذا به ترکيبات نيتروزآمين که سرطان ‌زا هستند، جلوگيري به عمل مي‌ آورند. 

کلسيم موجود در ماست نيز ضمن باند شدن با ترکيبات صفراوي، رشد سلول‌ هاي طولي روده را کم مي ‌کند. طي برخي مطالعات ديده شده افرادي که روزانه بيش از 1200 ميلي‌ گرم کلسيم مصرف مي ‌کنند، 75 درصد احتمال ابتلاي کمتري به سرطان روده داشته‌اند.

ماست با طعم ميوه

در کشورهاي اروپايي از ماست در دسرهاي مختلف نيز استفاده مي ‌شود.يکي از محصولاتي که به تازگي وارد بازار ايران نيز شده است،ماست ميوه‌اي است. شما در منزل نيز مي ‌توانيد ماست ميوه‌اي را با افزودن ميوه‌هايي مانند هلو، گلابي، موز تهيه کنيد. فقط به خاطر داشته باشيد که در تهيه ماست ميوه‌اي بهتر است از ميوه‌هايي با طعم ملايم استفاده شود.

تهيه ماست ميوه‌اي مخصوصا براي کودکان، روش بسيار مناسبي در تشويق آنان به مصرف لبنيات و ميوه است و مي ‌تواند به عنوان ميان وعده اي سالم جايگزين ميان وعده‌هاي چرب و پُرکالري کودکان شود، ضمن اين که همراهي ماست و ميوه باعث مي‌ شود ويتامين ‌هاي موجود در ميوه،به کمک اسيد لاکتيک موجود در ماست، بهتر جذب شوند. 

همچنين پکتين موجود در ميوه‌جات با همراهي لاکتوباکترياسه‌هاي موجود در ماست، به کاهش جذب کلسترول کمک مي‌ کند که در بزرگسالان حايز اهميت است.به علاوه،ماست چون داراي پروتئين‌هايي است که هضم آن ها راحت است، مي ‌تواند با قطع شير پس از شيرخوارگي، در رژيم غذايي کودک قرار گيرد. 

زماني که کودکان دچار عفونت‌هاي روده‌اي و اسهال مي ‌شوند و تا مدت‌ها ممکن است نسبت به شير عدم تحمل داشته باشند، ماست را در رژيم غذايي آنها در مقادير بيشتر بگنجانيد، زيرا طي حرارت دادن شير در فرايند توليد ماست، پروتئين‌هاي آن به مولکول‌هاي ساده ‌تر تغيير يافته و داراي هضم و جذب آسان ‌تري خواهد بود.

و اما آب ماست

گاهي ماست آب مي ‌اندازد. هرگز آب ماست را دور نريزيد. آب ماست داراي کلسيم و ويتامين‌هاي گروه B بوده و در عين حال پروتئين کمي دارد و مي ‌تواند در شرايط محدوديت مصرف پروتئين، مانند بيماران کليوي و يا در برخي مراحل نارسايي کبدي مورد استفاده قرار گيرد.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,
:: برچسب‌ها: خواص ماست , ماست ,



دشمنان دستگاه گوارش را بشناسید
نوشته شده در شنبه 3 / 5
بازدید : 214
نویسنده : ali

اكثر افراد دچار مشكلات گوارشی در طول عمر خود می‌شوند. برخی از این مشكلات به خودی خود برطرف شده یا برخی به كمك دارو درمان می‌شوند، اما از طرفی بعضی دیگر نیز همچنان به صورت مزمن باقی می‌مانند.

 

سوزش سردل

سیستم گوارش بدن شامل یك لوله (مجرا) از دهان تا روده (مری، معده و روده) و همچنین سایر اندام‌هایی است كه به این مجرا متصل می‌شوند. قسمت شكم، كاملاً توسط اندام‌های دستگاه گوارش پر شده است، بنابراین اهمیت سالم بودن دستگاه گوارش از آن جهت است كه تمامی سلول‌های موجود در بدن از طریق همین دستگاه تغذیه می‌شوند. بیماری‌های دستگاه گوارش بر اثر عوامل متعدد و دارای نشانه‌های مختلفی هستند. ناراحتی‌های روده‌ای (روده بزرگ و كوچك)، یبوست، اسهال، استفراغ، عدم هضم مواد غذایی و... همه و همه از بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش می‌باشند. اغلب بیماری‌های دستگاه گوارش ناشی از عوامل زیر هستند:

 

استرس

استرس (جسمی، روحی و عاطفی و فكری) می‌تواند یكی از مهم‌ترین عوامل در بروز مشكلات گوارشی (مانند سندرم روده تحریك‌پذیر و سوءهاضمه) باشد. هنگامی كه دچار استرس می‌شوید، فرآیند هضم مواد غذایی دچار اشكال شده و سرعت آن كاهش می‌یابد، زیرا تمام قوای بدن (رسانیدن خون، تامین انرژی و رسانیدن اكسیژن) صرف از بین بردن استرس وارده به بدن شده و سعی می‌كند مناطق درگیر با استرس را تقویت و انرژی رسانی كند، در نتیجه این امر به خودی خود سبب می‌شود كه مواد غذایی به مدت طولانی‌تری در دستگاه گوارش مانده و سبب ایجاد عوارض گوارشی می‌شود.

 

مصرف كافئین

مصرف قهوه به مقدار زیاد اگر با معده خالی انجام شود، سبب بروز ناراحتی و گرفتگی دستگاه گوارش می‌شود. مصرف زیاد قهوه سبب افزایش یافتن اسیدیته ترشحات معده شده و در نتیجه به جدار روده‌ها آسیب می‌رساند. از طرفی قهوه سبب ایجاد سوزش سر دل و برگشت اسید (ریفلاكس) می‌شود، زیرا موجب شل شدن اسفنكتر میان مری و معده می‌گردد.

 

مصرف انواع داروها

بسیاری از داروهایی كه مصرف می‌كنیم، روی عملكرد دستگاه گوارش تاثیر می‌گذارند. یكی از آسیب‌های شایع دستگاه گوارش بر اثر مصرف داروها، آسیب دیدن جدار و مخاط معده می‌باشد. برخی از داروها سبب كاهش فعالیت و عملكرد عصب‌ها و ماهیچه‌های دستگاه گوارش می‌شوند. برخی از داروها نیز سبب بروز یبوست در افراد می‌گردند، بنابراین با پزشك خود در مورد عوارض جانبی داروها مشورت نمایید.

 

كم‌تحركی افراد

اگر در زندگی، فرد كم تحركی بوده و فعالیت فیزیكی چندانی ندارید، این امر سبب تضعیف دستگاه گوارش می‌شود. كم تحركی سبب كاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود و یبوست ایجاد می‌كند. ورزش‌كردن، سبب رفع تنبلی معده شده و با تحریك ماهیچه‌های روده سبب حركت مواد غذایی موجود در روده می‌شود و به دفع آن كمك می‌كند.بنابراین برای داشتن سیستم گوارش سالم باید سبك زندگی افراد سالم باشد و با رژیم غذایی مناسب، ورزش مداوم، اجتناب از مصرف الكل و دخانیات و كم كردن استرس در زندگی، به این امر كمك كنیم.

 

خوب نجویدن

خوب نجویدن غذا و قورت دادن (بلعیدن) آن سبب می‌شود كه كار دستگاه گوارش مضاعف شود و مدت زمان طولانی‌تری را صرف تجزیه و شكستن مواد غذایی به اجزای كوچك‌تر نماید و همین امر سبب می‌شود كه جذب ریزمغذی‌ها از قبیل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر تركیبات مورد نیاز بدن به خوبی انجام نشده و دفع شوند. از طرفی خوب نجویدن غذا می‌تواند سبب آروغ زدن، تولید گاز و عدم هضم مواد غذایی شود.

 

سیگار كشیدن

تركیبات شیمیایی زیادی در سیگار وجود دارد كه صدها نوع از این تركیبات سمی می‌باشند و این تركیبات سمی با آسیب رساندن به دستگاه گوارش سبب بیماری‌های رایج دستگاه گوارش مانند سوزش سر دل و زخم‌معده می‌شوند. سیگار كشیدن همچنین سبب افزایش خطر ابتلا به التهاب روده و سنگ كیسه صفرا می‌شود.

 

داشتن رژیم غذایی كم‌فیبر

فیبر یكی از تركیبات مفید مواد غذایی است كه سبب خوب كاركردن دستگاه گوارش شده و به دستگاه گوارش در حذف مواد زائد و سمی كمك می‌نماید. فقدان فیبر در رژیم غذایی روزانه افراد می‌تواند سبب بروز یبوست و سایر بیماری‌ها از جمله سرطان روده و كولون گردد.

                                                                                       


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,



آیا کمپوت‌ها خاصیت هم دارند؟
نوشته شده در جمعه 2 / 5
بازدید : 246
نویسنده : ali

مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند.
بدون شک شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که متخصصان توصیه می‌کنند روزانه بین 5 تا 7 واحد میوه و سبزیجات میل کنید. اما به نظر می‌رسد مصرف این میزان میوه‌ی تازه کمی سخت باشد. به خاطر این که برخی از مردم با گوارش میوه‌ی تازه کمی مشکل دارند.

سۆال اینجاست که آیا می‌توان گاهی وقت‌ها کمپوت را جایگزین میوه‌ی تازه کرد؟ آیا کمپوت‌ها هم برای سلامتی مفیدند؟ آیا کمپوت‌ها ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند؟ برای رسیدن به جواب این سۆالات مطالعه‌ی این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

کمپوت همان میوه‌ی پخته شده است. معمولاً بچه ها کمپوت را بهتر از میوه‌ی خام تازه می‌خورند. باید بدانید که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین هستند و اصلاً نمی‌توان آن‌ها را فاقد ویتامین و مواد مغذی دانست.

حتماً می‌دانید که ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود. اما باید بدانید که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از دست رفته اسید اسکوربیک به کمپوت‌ها اضافه می‌کنند. برای همین هم کمپوت‌های صنعتی معمولاً به اندازه‌ی میوه‌های تازه ویتامین C دارند.

پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد.

در مورد فیبرها هم باید بگوییم که حرارت بالا باعث می‌شود این ترکیبات مغذی بیشتر جذب بدن شوند. برای همین افرادی که سیستم گوارش حساسی دارند کمپوت را بهتر از میوه‌ی تازه تحمل کرده و راحت‌تر از فیبرهای آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین باید بدانید که پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد. کاروتنوئیدها خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می‌باشد.

اگر نمی‌توانید به هر دلیلی میوه‌ی تازه بخورید خودتان را هم از مصرف کمپوت به بهانه‌ی این که ویتامین ندارد محروم نکنید. می‌توانید از کمپوت به عنوان دسر استفاده کرده و از خواص آن استفاده کنید.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,
:: برچسب‌ها: کمپوت ها , خاصیت کمپوت ها , دانستنیها , آیا کمپوت ها خاصیت دارند؟ ,



بازدید : 251
نویسنده : ali

در طول ماه مبارک رمضان رژیم غذایی شما نباید با حالت عادی تفاوت زیادی داشته باشد و باید به گونه ای باشد که وزن شما کاهش یا افزایش زیادی نداشته باشد. البته برای افرادی که اضافه وزن دارند ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی جهت کاهش وزن مختصر و همچنین کسب آمادگی برای شروع برنامه کاهش وزن بعد از ماه مبارک است.
سحری مثل ناهار
وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود: انواع چلوخورش ها (البته کم چرب و سرخ نشده)، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات (عدس پلو، لوبیا پلو و سبزی پلو) به همراه مرغ، ماهی یا گوشت به همراه سبزی خوردن یا سالاد و ماست برای این وعده مناسب است. مصرف سالاد و یک واحد میوه تابستانی به کنترل تشنگی تا اواسط روز کمک می کند. از نوشیدن چای بلافاصله بعد از اتمام سحری اجتناب کنید، زیرا باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی مورد نیاز بدن در طول روز می شود. توصیه می شود از مصرف قند و شکر مخصوصا در وعده سحر پرهیز کنید، زیرا باعث احساس گرسنگی زود هنگام می شود. لازم به ذکر است که روزه داری بدون صرف سحری برای تمام گروه های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان می تواند با عوارض زیادی همراه باشد. گرچه در طی ماه رمضان و به ویژه روزهای اول ممکن است هیچ کدام از عوارض، شکایتی را در فرد ایجاد نکنند، اما قطعا عوارض بلندمدتی خواهند داشت، بنابراین اهمیت ویژه ای به وعده سحری بدهید. حتی اگر سال ها بدون سحری روزه می گرفتید از امسال این عادت مضر را اصلاح فرمایید.
همزمان چند نوع غذا نخورید
وعده شام بهتر است با فاصله یک ساعت بعد از افطار باشد. سوپ سبزیجات و مرغ، آش جو، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا با هویج، عدسی، خوراک سبزیجات، خوراک گوشت بدون چربی، ماهی کبابی با کمی نان (بهتر است از نان های سبوسدار مثل سنگک استفاده کنید) به همراه ماست و خیار یا دوغ پروبیوتیک و سبزی خوردن یا سالاد از انتخاب های مناسب برای این وعده هستند. از مصرف چای بلافاصله بعد از شام نیز خودداری کنید، چون جذب آهن منابع غیر گوشتی را کاهش می دهد.
چند پیشنهاد برای وعده افطار
به هنگام افطار ابتدا روزه خود را با چای یا شیر گرم و خرما یا کشمش باز کنید، سپس به طور متناوب در طی هفته می توانید مقداری نان و پنیر و سبزی و گردو یا شامی یا انواع کوکو یا چند قاشق فرنی یا شیربرنج به آرامی میل کنید. پیش از احساس سیری دست از خوردن بکشید، زیرا بعد از ۲۰ دقیقه کاملا احساس سیری ایجاد می شود.
شام تا سحر
بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از ۳ تا ۴ واحد میوه های تابستانی استفاده کنید. نوشیدن آب را در فاصله شام تا سحر (حداقل به میزان ۳ لیوان) فراموش نفرمایید.
پیشگیری از یبوست
استفاده از غذاهای حاوی فیبر شامل انواع میوه و سبزی، نان سبوسدار، نخود سبز، کدومسمایی، بلغور، اسفناج و سایر گیاهان مثل برگ چغندر، میوه های خشک مخصوصاً گلابی، آلو، انجیر و بادام برای پیشگیری از یبوست و احساس دیرتر گرسنگی در طی روز توصیه می شود.
بخورنخورهای افطار
رطب یا خرما + آب: افطار کردن با خرما سنت است و بهتر است تا شام چیز دیگری میل نشود. اما اگر خواستید چیز دیگری مصرف کنید بهتر است از شیرینی جات طبیعی مصرف کنید، مثل عسل به صورت شربت یا انگور و کشمش یا میوه های شیرین دیگر. آبی که هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد (معتدل). سعی شود افطار و شام با هم مصرف نشود، حداقل نیم ساعت بعد از افطار شام مصرف شود. در افطار لبنیات مثل دوغ و ماست مصرف نشود زیرا بسیار سرد است و برای مغز مضر بوده و چه بسا احساس کسالت به انسان دست دهد.
بخورنخورهای شام
حریره بادام با آرد برنج قهوه ای که با عسل یا شیره انگور یا شیره خرما شیرین شده باشد. نان + پنیر + سبزی + مغز گردو + چند عدد خرما یا مقداری انگور رسیده. اکتفا به یک نوع غذای ساده که بخار پز یا آب پز شده باشد مانند: انواع پلوها و خورش ها. می توان از غذاهای گوشتی یا غذاهای دریایی نیز در وعده شام استفاده کرد اما به مقدار کم (حداکثر ۲ بار در هفته)می توان از آش جو با کشک مرغوب استفاده کرد. می توان از انواع سوپ ها نیز استفاده کرد.
بخورنخورهای سحر
بهتر است در سحری از غذاهای گیاهی پخته یا خام استفاده شود. مثلا: سالاد فصل + ۲ قاشق غذا خوری جوانه گندم + لیمو ترش تازه و روغن زیتون و آن را خوب بجوید. سپس می توان مقدار کمی از غذاهای پخته گیاهی مانند پلو و خورش گیاهی استفاده کرد. به جای گوشت درسحری می توان از قارچ استفاده کرد. مقداری میوه و مغز بادام خام یا مغز گردو و پسته و فندق و تعدادی انجیر خشک، خوب جویده و بعد ۲ لیوان آب خنک نیز میل شود. می توان در سحری چند دانه خرما یا انجیر یا میوه های دیگر نیز تناول کرد. غذاهای حاوی حبوبات، خرما، پنیر، نان گندم سبوسدار، شیر، ماست محلی، میوه و سبزیجات، نیز می توان مصرف کرد. 
توصیه های کلی

در هنگام شام و سحری فقط از یک نوع غذا استفاده شود که شامل سه گروه غذایی باشد و از مصرف چند نوع غذا باهم خودداری شود. حتما سحری میل شود، زیرا به فرموده پیامبر (ص) درآن برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تامین می کند و از کاهش قند خون و از بی حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند. در سحری غذاهای کم حجم مصرف و سعی شود غذاهای فیبردار مصرف شود. مصرف سبزیجات و میوه جات هنگام سحری و شام بسیار مناسب است و کمک به دفع سموم می کند و تشنگی در طول روز را کاهش می دهد.

در شام و سحر سعی شود از آرد سبوسدار استفاده شود(نانی که با آرد سبوسدار پخت شده باشد مانند نان سنگک). در سحری از مصرف غذاهایی مثل: کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت، گوشت سرخ کرده، جوجه کباب، ماهی کباب، همچنین غذاهایی که ادویه زیاد دارند خودداری شود، زیرا این غذاها موجب تشنگی می شوند. از مصرف غذاهای شیرین و چرب مثل زولبیا و بامیه خودداری شود. مصرف غذاهای ساندویچی و سس مایونز نیز ضرر دارد و مناسب نیست. جهت احساس تشنگی کمتر، می توان در پایان سحری لیموترش استفاده کرد. در شام و سحری از مصرف غذاهای سنگین و سرخ کرده پرهیز شود. بعد از مصرف سحری بلا فاصله نخوابید. در هنگام سحری از نوشیدن چای خودداری شود زیرا دفع آب بدن را زیاد می کند و موجب تشنگی می شود.


:: موضوعات مرتبط: دانستنیها , ,



تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد